Museum TwentseWelle

Feestelijke opening Frankenstein met gratis entree

  • DATUMZondag 25 februari
  • TIJD11:00
  • LOCATIEMuseum TwentseWelle

Vanaf de voorjaarsvakantie staat Museum TwentseWelle met de nieuwe tentoonstelling Frankenstein helemaal in het teken van de technologische toekomst met kunstmatige intelligentie, augmented reality en virtual reality. Op zondag 25 februari wordt de opening gevierd met een boordevol programma voor jong en oud en is het museum gratis toegankelijk!

Frankenstein

Wetenschappers voorspellen dat de technologie de mens in 2060 in alle domeinen de baas is. Hoe zal het zijn om mens in die wereld te zijn? De tentoonstelling ‘Frankenstein’ gaat daarover.


Programma Zondag 25 februari


Neurotransmitter 3000 | 11.00 - 17.00 uur

In de hele voorjaarsvakantie is de Neurotransmitter 3000 van ontwerper Daniel de Bruin te vinden in TwentseWelle. Durf jij de rit aan in deze kunstattractie die de grenzen van je lichaam opzoekt (je gaat zelfs op de kop) en aangestuurd wordt door je eigen biometrische data? 


Kindercollege door techniekfilosoof Peter Paul Verbeek | 11.00 - 12.00 uur


Robot Love Academy - Programmeer een robot: Pepper | 12.00 - 17.00 uur


Rondleiding Franky Supermarket | 12:00 - 13:00 - 14:00 uur

Studenten Design Academy Eindhoven geven rondleiding door de Franky Supermarket


Schminken | 12:00 - 17:00 uur


Pop-up kantine - brunch / lunch / drankjes | 11:00 - 17:00 uur


Frankensteins Talkshow | 12.30 - 14.00 uur (volwassenen)

Tomeloze nieuwsgierigheid naar een wereld vol technologie gaat hand in hand met een diep gevoelde angst voor diezelfde nieuwe wereld. Want wat zou dat voor ons, de mens, betekenen? Deze vraag wordt tijdens Frankensteins Talkshow op zondag 25 februari van verschillende kanten belicht door moderator Martijn van Calmthout die in gesprek gaat met Martijntje Smits, Kevin Toma, Peter Paul Verbeek en u! 


Officiële opening ‘Frankenstein’ met Victor van der Chijs | 14.30 uur


Workshop Robot bouwen | 13.00 - 15.30 uur (8 t/m 12 jaar)

Technisch kunstenaar Edwin Dertien houdt een inloopworkshop robot bouwen. Met behulp van animatronics (servomotoren en programmeerbare besturing...... maar dat legt Edwin je allemaal wel uit) en afvalkarton ga je een lopende robot bouwen die zo snel mogelijk (of zo elegant of creatief mogelijk) van de ene kant van de tafel naar de andere kan wandelen. Gebruik wat je weet uit de natuur, zoek voorbeelden in de nieuwe tentoonstelling of laat gewoon je creativiteit de vrije loop! Iedere robot wordt vastgelegd op film (natuurlijk niet alleen door ons) - vervolgens mogen de creaties na afloop van de workshop mee naar huis (maar zonder de motoren en besturing, die worden hergebruikt.) 


OMG… It’s a BES (Battery Eating Spider)! | 11.00 - 17.00 uur

Brrr, eng, een spin! Of vind je het dier juist tof? Uitvinder Eibert Draisma bedacht de BES - een batterij-etende spin die leeft op lege batterijen. Tijdens Frankenstein maak je jouw eigen elektronische spin - met knipperende, lichtgevende ogen in de Museumfabriek



BEAT IT! hartslagmeter | 11.00 - 17.00 uur

In gesprekken over mens en robots komt ons hart vaak ter sprake: is het ons hart dat ons onderscheidt van de onbezielde machines en robots? Maar is dat wel terecht en is iemand met een pacemaker ook al een beetje cyborg?

We integreren technologie steeds dieper in ons leven. In de Museumfabriek maak je de BEAT IT!, een hartslagmeter die bij iedere hartslag een piepje geeft! Hij werd bedacht door Eibert Draisma. 


Mechanische robothand | 11.00 - 17.00 uur

Hoe werkt dat eigenlijk, een hand? En hoe zou je een robothand kunnen maken zie je zelf kan bedienden zonder batterijen? Je maakt je eigen robothand  in de Museumfabriek


Bibberbots | 11.00 - 17.00 uur

Voortbewegen gebeurt op oneindig veel manieren. Kronkelen, springen, vliegen, lopen, klimmen zijn allemaal voorbeelden. Sommige bewegingen zijn heel groot, sommige juist heel klein. Een bibberbotje is een robotje dat zich voortbeweegt door te bibberen. Hoe jouw bibberbotje gaat bewegen, dat zal je niet van tevoren weten. Dat moet je uitproberen. En als je vindt dat jouw bibberbotje anders moet bewegen, dan verander je gewoon iets. Meer poten, of juist minder. Een staart, of juist geen staart. Of je verplaatst de batterij. Alles kan! Je zal zien dat het uiterlijk, dus het er uit ziet, uiteindelijk bepaalt hoe het bibberbotje zich zal voortbewegen. Je maakt je bibbert in de Museumfabriek!



Tekenrobots programmeren | 11.00 - 17.00 uur



  • DATUMZondag 25 februari
  • TIJD11:00
  • LOCATIEMuseum TwentseWelle